Seniorzy

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DLA OSÓB STARSZYCH

  1. Różnorodność. Posiłki powinny być urozmaicone, a co najmniej jeden z nich powinien być spożywany na ciepło.

  2. Zapobieganie odwodnieniu. Wodę należy pić często, małymi łykami, nawet w sytuacji kiedy pragnienie nie jest odczuwane.

  3. Spożycie warzyw i owoców należy dostosować do indywidualnej tolerancji. Przy problemach z przewodem pokarmowym warto je rozdrabniać lub przecierać, ewentualnie spożywać w postaci soków.

  4. Konsystencja potraw powinna być dostosowana do możliwości gryzienia i przeżuwania. Przy brakach w uzębieniu i problemach z gryzieniem należy przygotowywać potrawy papkowate lub półpłynne i płynne.

  5. Zamiast soli warto używać ziół zarówno świeżych jak i suszonych.

  6. Należy włączyć suplementację witaminy D (2000 j.m. na dobę) przez cały rok.

  7. Szczególną uwagę należy zwrócić na interakcje jedzenia z suplementami diety oraz lekami. Suplementacje i leki należy popijać wyłącznie wodą.

  8. Zmiany nawyków żywieniowych należy wprowadzać stopniowo i powoli.

  9. Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest wskazany. Nawet jeśli jest to aktywność wykonywana w łóżku lub pozycji siedzącej, przy ograniczonej możliwości ruchowej. Zarówno z pomocą innych (rehabilitacja) jak i samodzielnie.

  10. Aktywność społeczna jest również szczególnie ważna. Izolacja nie sprzyja utrzymaniu dobrego zdrowia psychicznego oraz fizycznego.